Midzomernachtfestival

iegte de Jong 23-10-2023
424 keer bekeken 0 reacties

Het doel van ons project: het jaarlijks organiseren van een muzikaal en cultureel verbindend feest voor en door de inwoners en bezoekers van onze gemeente om samen de langste dag van het jaar te vieren. En daarmee: het stimuleren, samenbrengen en promoten van locale talenten in kunst en cultuur.

Het Midzomernachtfestival is een muzikaal en cultureel verbindend feest. De eerste editie  op 21 juni 2023 was een groot succes, maar soms wat ad hoc en geïmproviseerd. We willen nu zorgen dat het festival een jaarlijks terugkerend evenement voor onze gemeente kan worden.

Kern

Naam
Mook, Middelaar, Molenhoek en Plasmolen

Aantal inwoners
8000

Gemeente
Mook en Middelaar

Provincie
Limburg

Deelnemersgroep

Naam
Midzomernachtfestival

Doelstelling
We organiseren het Midzomernachtfestival: een muzikaal en cultureel verbindend feest voor en door de inwoners en bezoekers van de gemeente Mook en Middelaar om samen de langste dag van het jaar te vieren.

Aantal leden
Ongeveer 7 organisatoren

Soort
Overig

Met welke kennis zouden jullie andere initiatiefnemers kunnen helpen?
In 2023 hebben wij voor de allereerste keer een Midzomernachtfestival voor onze gemeente georganiseerd. We hebben daarvoor veel dingen moeten uitzoeken en regelen. Zowel formeel (vergunningen, regels, verzekeringen, etc.) als praktisch (hoe zit een goed programma in elkaar? Waar huur je welke materialen?). Eigenlijk alles wat er komt kijken bij de organisatie van een dergelijk feest. We delen onze ervaringen graag met andere initiatiefnemers. In 2024 hebben we de interne organisatie geformaliseerd door de oprichting van een eigen stichting, het instellen van een stichtingsbestuur met daarnaast een uitvoerende organisatie. Ondanks ieders goede intenties hadden we een conflict in het bestuur. Met steun van onze adviseur van Katalys, dankzij duidelijke statuten, en met heel wat hoofdbrekens, hebben we dit weten op te lossen. Mochten anderen in een vergelijkbare situatie zitten, dan helpen we graag wanneer dat mogelijk is.

Hoe kunnen andere initiatiefnemers contact met jullie opnemen?
info@midzomernachtfestival.nl

Project

Doelstelling
Het doel van ons project: het jaarlijks organiseren van een muzikaal en cultureel verbindend feest voor en door de inwoners en bezoekers van onze gemeente om samen de langste dag van het jaar te vieren. En daarmee: het stimuleren, samenbrengen en promoten van locale talenten in kunst en cultuur.

Beginsituatie
In 2023 hebben we het evenement ‘Midzomernachtfestival’ voor het eerst georganiseerd. Meer dan 30 verschillende amateur muziekverenigingen en individuele artiesen hebben opgetreden. En ongeveer 25 exposanten en verkopers hebben aan de markt deelgenomen. Hoewel de organisatie soms wat ad hoc en geïmproviseerd was, was het festival een groot succes en bleek het een schot in de roos voor onze gemeente. Dit jaar (2024) hebben we het festival verbeterd waar dat nodig bleek en aangepast naar wat passend is bij onze dorpskernen. Voor de toekomst: de organisatie en financiën zó vormgeven dat we dit jaarlijks kunnen blijven organiseren. Een nieuwe traditie in onze gemeente starten. En waarom niet landelijk? Door ook de verbinding te zoeken met andere midzomerfeesten.

Verbeteringen voor de woonomgeving
Met dit project willen we een jaarlijks verbindend muzikaal en cultureel feest organiseren, met optredens en een markt, voor de inwoners en bezoekers van onze gemeente, jong en oud, nieuwkomers en oude bekenden. Kortom voor alle liefhebbers van muziek en andere kunsten. De gemeente bestaat uit vier dorpskernen die via de lokale muziekverenigingen en (muziek)scholen alle bij het project betrokken worden. We brengen tijdens het festival divers publiek en verschillende (muziek)groepen uit deze dorpskernen en omgeving bij elkaar, wat de bekendheid van de culturele activiteiten in de gemeente zal vergroten. Dit leidt hopelijk tot meer leden bij de verenigingen en muziekscholen, en zeer zeker tot meer sociale cohesie binnen de gemeente - dit laatste hoorden we vaak terug als reactie na de eerste editie.

Onderdeel van een groter geheel
Nee, niet officieel. Ja, in praktijk wel: wij werken samen met heel veel verenigingen in onze gemeente om gezamenlijk het project mogelijk te kunnen maken. Alles bij elkaar zijn zo'n 500 mensen actief in het project (organisatie, optredens, markt, vrijwilligers, sponsors, samenwerkingspartners)

Bewoners die voordeel bij het project hebben
Alle bewoners van de gemeente Mook en Middelaar en omgeving die geïnteresseerd zijn in elkaar ontmoeten tijdens een muzikaal en cultureel straatfeest hebben voordeel van dit project. De toegang is gratis, dus heel laagdrempelig. Daarnaast hebben ook de betrokken artiesten, verenigingen, muziekscholen en lokale ondernemers voordeel van dit project.

Zelfwerkzaamheid

Werkzaamheden en onderdelen die de groep gaat oppakken in de wedstrijdperiode
Na een succesvolle eerste editie willen we zorgen dat ons festival jaarlijks georganiseerd kan worden. We hebben een stichting opgericht om de interne organisatie goed te regelen. Nu werken we aan de continuïteit van het festival zodat het vieren van midzomer een traditie wordt in onze gemeente, en wellicht op meer plaatsen. We hebben de eerste editie van het festival uitgebreid geëvalueerd en gaan een aantal dingen anders aanpakken (o.a. de kwaliteit van de podiumfaciliteiten, het werven en aansturen van vrijwilligers) en de succesvolle elementen vastleggen en herhalen (o.a. het lokale karakter en de diversiteit van de optredens en de deelnemers aan de markt). We willen nog meer nadruk leggen op een actieve deelname van alle leeftijden en bevolkingsgroepen. En de optredens willen we uitbreiden naar andere kunstvormen dan alleen muziek.

Fasen en onderdelen die de groep gaat uitbesteden
De deelnemende muziekgezelschappen regelen zelf hun aandeel in hun optreden (repetities, repertoire, aanwezigheid leden/leerlingen, dirigent, instrumenten, etc.) - Drankverkoop i.s.m. lokale horeca. - Professionele versterking van de muziek

Gemeentelijke vergunning of toestemming noodzakelijk
Ja - In overleg

Totale kosten van het project
Ongeveer 10000 euro. Vorig jaar waren de kosten (excl. drankverkoop en excl. sponsoring in natura) ongeveer 5500 euro. Dit jaar willen we voor de optredens en de markt betere (podium)faciliteiten regelen, we gaan een stichting oprichten en we willen met een grotere groep vrijwilligers gaan werken. Dit alles zorgt voor een hogere begroting.

Hulp van buitenstaanders noodzakelijk
- De optredende gezelschappen, (muziek)scholen en individuele (amateur)artiesten. - Lokale ondernemers en verenigingen als exposanten op de markt - Omliggende horeca en foodtrucks uit de omgeving - Sponsors in geld of natura en subsidieverstrekkers. - Leveranciers van materialen en attributen. - Scoutinggroepen om te assisteren tijdens het festival en en opbouwen en afbreken daarvan.

Ondersteuning van ARCADIS noodzakelijk
We zoeken een goede (best mogelijke) oplossing om de 5 podia binnen een klein gebied zó te plaatsen dat ze geen last van elkaar hebben. Vorig jaar had het 'klassieke podium' in de kerk, met de deuren dicht, last van het versterkte pop en jazz podium. Wij zien mogelijkheden in de afstand tussen en de richting van de podia. Misschien zijn er nog meer mogelijkheden. En zijn deze voldoende? Het zou mooi zijn als we dat, met hulp van Arcadis, kunnen testen. Wanneer het festival groter wordt, zal er misschien een geluidsplan gemaakt moeten worden. Waarschijnlijk is dat dit jaar nog niet aan de orde.

Kern met Pit

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Kern met Pit
Vorig jaar hebben we een aanvraag ingediend. Die hebben we helaas niet gekregen, maar we worden wel op de hoogte gehouden van de activiteiten van Kern met Pit. In het gemeentemagazine ‘Ter Sprake’ stond ook dit jaar weer een Kern met Pit-oproep.

Welke kennis en advies hopen jullie van Kern met Pit te krijgen
We hopen advies te krijgen over hoe we onze organisatie zó kunnen opzetten dat ons project een jaarlijks terugkerende acitiviteit wordt. Hoe we het succes in de hand kunnen houden (niet te groot worden). Hoe we een goede structurele interne organisatie in formele vorm (stichting) worden (we hebben ons bijv. ingeschreven bij jullie workshop over de ANBI-status). Verder willen we met jullie ervaring ons netwerk uitbreiden en ideeën en ervaringen uitwisselen met andere deelnemers.

Afbeeldingen

Presentatie 18 januari 2024 Midzomernachtfestival

Party movie Midzomernachtfestival 2024

Evenement

  • iegte de Jong 12 January 2025
    Zaterdag 18 januari zijn we erbij in Ospel en presenteren we met trots ons project! Wat we van plan waren is gelukt! We hebben Midzomer gevierd in Mook en Middelaar met een schitterend muziekfestival waar alle bewoners en bezoekers van onze mooie gemeente elkaar konden ontmoeten. Het was een groot succes. We delen graag onze ervaringen met ieder die er wat aan kan hebben. We willen het Midzomernachtfestival jaarlijks blijven organiseren. Het is al bijna een traditie in onze gemeente. Nu hopen we dat het op meer plaatsen wordt opgepikt, in Limburg en in de rest van het land. Alleen daarom al willen we ons project laten zien bij de landelijke Kern met Pit-dag.
  • iegte de Jong 09 December 2024
    We gaan er weer voor! Vorige week hebben met de nieuwe organisatiegroep de knoop doorgehakt: op zaterdag 21 juni 2025 zal de 3e editie van het Midzomernachtfestival plaatsvinden! Dat zou je toch al voorzichtig een traditie mogen noemen?! Onze dorpsgenoten hopen daar wel op, zo te lezen en te horen in de mails en vragen die afgelopen weken langskwamen: "Komt er weer een Midzomernachtfestival komend jaar?" "Wij doen zeker weer mee!" "Jullie gaan toch wel door!?" "Ik heb nog niks gehoord, ben ik nog op tijd met inschrijven?". Een goedlopende organisatie opzetten bleek misschien wel de lastigste klus van de organisatie van het afgelopen jaar. Na eerst een interne zoektocht (hoe kunnen we het organisatorisch anders aanpakken?) en daarna een zoektocht naar een paar goede extra mensen hebben we nu een nieuwe groep bij elkaar waarin we de taken vanaf het begin hebben verdeeld. Door de trage start beginnen we dit jaar iets later, maar misschien is dat ook wel een goede ontwikkeling. Deze week gaan de vooraankondigingen de deur uit zodat in januari de inschrijvingen voor 2025 van start kunnen gaan. We zijn super benieuwd wie er dit jaar zullen deelnemen en hebben er heel veel zin in!
  • iegte de Jong 09 November 2024
    Terwijl we gestart zijn met de voorbereidingen van editie 3(!), blikken we terug op een heel geslaagd festival op de langste dag van dit jaar, vrijdag 21 juni. Helaas was het weer niet zo mooi als gehoopt, maar zodra de muziek begon was de sfeer zonnig! Het was een super sfeervolle avond, met goede, verrassende, stevige, ontroerende en feestelijke muziek. Zowat alle genres waren vertegenwoordigd en het publiek was goed aanwezig zodat er veel mooie ontmoetingen waren van mensen die elkaar anders niet zo snel tegenkomen. De markt bij het festival zorgde ervoor dat mensen niet naar huis hoefden om te eten, maar lekker langs de kraampjes konden slenteren en naar de muziek konden blijven luisteren. Dankzij zo'n 40 vrijwilligers liep de hele dag - opbouwen, festival en afbreken - gesmeerd. We begonnen om vrijdagochtend om 8 uur. Rond 2 uur 's nachts was alles opgeruimd en werd er in het Môks Café nog even nageborreld. Deze video geeft een goed beeld van het festival: https://www.youtube.com/watch?v=Ho827TcnPQs
  • iegte de Jong 30 May 2024
    Nog minder dan een maand en het Midzomernachtfestival gaat van start: vrijdag 21 juni om 17 uur is het zover. De optredens staan klaar, de markt wordt hartstikke leuk, lekker, informatief en actief. Nog één belangrijk overleg te gaan voor die tijd: op donderdagavond 13 juni houden we een vrijwilligersbijeenkomst. Iedereen die mee wil helpen is dan uitgenodigd om elkaar te leren kennen en de taken te verdelen, onder het genot van een hapje en een drankje. Op onze socials wordt veel gepost en gedeeld: Fb -> Midzomernachtfestival Mook en Middelaar Op onze eigen website staat wie er optreedt, wie er op de markt zal staan en wie onze sponsors zijn: www.midzomernachtfestival.nl

Op de kaart

Een momentje...

Katalys

Postadres 
Postbus 33 
6800 LE Arnhem
Bezoekadres 
Amsterdamseweg 13
6814 CM Arnhem
Contact
E info@katalys.nl
T 026 44 55 146
Routebeschrijving

Partner

Lokale partners





   

 

Facebook

#kernmetpit

 

 
Cookie-instellingen